Den Vægelsindede på Det kongelige Teater bliver til en plat affære. , Foto Natascha Thiara Rydvald

Plat Holberg i Skuespilhuset

Af Knud Arne Jürgensen 26. september 2022

Er Holberg vitterlig så plat? – eller er nutiden så vægelsindet i sin inkompetence overfor, hvad vi stiller op med ham?

Titel: Den vægelsindede

Teater: Det Kongelige Teater, Skuespilhuset

Spilleperiode: Til 1. november 2022

I anledning af 300-året for åbningen af dansk teaters første offentlige scene i Grønnegade, har Det Kongelige Teater i en vis forstand vovet pelsen og sat en klassisk Holberg-forestilling på scenen: Den vægelsindede. Opsætningen er alt andet en klassisk i udtryk og form.

Engang for længe siden talte man om en Holberg-tradition på nationalscenen. Den er i dag fortid, og det vidste vi såmænd ganske godt. Men at nutidens Holberg kan iscenesættes så plat, burlesk og lavkomisk i udtryk og scenegang fortæller denne Leander-tro tilskuer, at tradition og stilsans for Holberg-værkets egenværdi i dag er alt andet end tilstedeværende på landets ellers toneangivende(?) skuespilscene.

Det er tilmed temmelig flot af teatret ligeud at kalde forestillingen for en iscenesættelse og bearbejdelse (begge udført af Katrine Wiedemann), når der bogstaveligt talt reelt er tale om en omarbejdelse for ikke rent ud at sige forvanskning af en glimrende skuespiltekst til et knaldeffekt-show af lavkomik. Intet er der tilbage af den skarpe personskildrende neurose, som Holberg med både subtilt og ironisk blik ser på hovedrollen med.

I teatrets opsætning ser vi i dag i stedet en neurotiker på slap line, omringet af personager, der alene kan finde frem til udtryk for tom slapstick-humor og falden på halen ud over rampen i uendelige gentagelser, der meget hurtigt kun trætter og skuffer i stedet for at vække os til lattermildhed. Ingen her nævnt … alle hurtigt glemt.

Holbergs værk i plat hel-halvhjertet udfoldelse afleveres på 300-års teaterfestdagen her i en iscenesættelse overmalet med en fernis af vulgær sprogkomik, der igen besvares med de i dag nærmest obligate neurotiske grinehyl fra publikumssalen.

”Man merkt die Absicht” ... og kan kun sige: ”Velbekomme” til nationalscenens flove greb om Ludvig Holberg og hans subtile menneskelige indsigt, der her forvanskes til alt andet end netop Indsigt. Anretningen smagte af en himmelråbende mangel på ånd. Den afslører tillige en foruroligende uformåenhed forklædt som skråsikker lavkomik. Desværre.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Den første forårstur – hvor skal vi tage hen? 

Rejs dig lykkelig – kan man egentlig det? Varmen og solen er med til at gøre dig gladere i sindet, så lider du...

Ja, foråret begyndet så småt at banke på, og selvom der umiddelbart er længe til...

Tag på rejsemesse og få inspiration 

2022 var året, hvor vi næsten havde lagt coronaen bag os, og med en fifty-fifty fordeling på at nogle stadig h...

Vi har for længst lagt sommeren bag os, og det kan på sin vis være trist nok, men man siger ...

En gennemgående sketch om den danske folkefest er en af de mange gode numre i årets Amager Revy.

Festlig revy på Amager

Årets Amager Revy er en festlig og sjov omgang med gode numre og gode skuespillere på scenen. 

24. mar
Næsten hele ensemblet på scenen i Den Jyske Operas udgave af Tryllefløjten.

Tryllefløjte uden meget tryl

Den Jyske Opera har sendt Mozarts populære opera Tryllefløjten på landevejen i familievenlig længde.

12. mar
Hele ensemblet i den satiriske musical om grundlæggeren af Ikea Ingvar! på Fredericia Musicalteater.

Svensk højsang i Ikea-musical på Fredericia Musicalteater

Det er friskt og befriende, at Fredericia Musicalteater kaster sig over den svensk/tyske musical Ingvar! om Ik...

12. mar
Neel Rønholt og Silas Holst er Sandy og Danny i den nyeste udgave af Grease med One & Only Company.

The One That I Want

One and Only har igen sat musicalklassikeren Grease på scenen, og det er en festlig og glad aften med gode præ...

12. mar