Jytte fra Marketing er desværer gået for i dag, er en sjov satire med smukke øjeblikke., Foto Gudmund Thai
Teatersuccesen fra Nørrebro Teater, Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag, er tilbage i en ferm turneudgave på Folketeatret.
Titel:
Jytte fra Marketing er gået for i dag
Teater:
Folketeatret på turne
Spilleperiode:
Turne frem til 16. maj
Se mere på folketeatret.dk
Nørrebro Teater fik sig en gedigen succes med Anastasia Nørlunds muntre dramatisering af Morten Münsters bog Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag, og nu har Folketeatret sendt den på turne i en scenisk mere enkel udgave i Kirsten Brinks scenografi.
Den mere enkle indpakning giver forestillingen et mere poetisk udtryk der klæder de fem skuespillere, og der fremstår ligefrem smukke øjeblikke i den satiriske handling.
Vi begynder ved kopimaskinen, der ikke virker, og hopper derefter til strategidage med et firma på Comwell Kolding, hvor en ivrig virksomhedskonsulent taler om visioner og missioner til en gruppe af medarbejdere og en lettere forvirret direktør, der så gerne vil være med på beatet.
Der er ikke en fortløbende handling som sådan, men i små hurtige scener får vi et kalajdoskopisk billede af livet i en virksomhed, som forsøger at følge med tiden.
Jytte fra Marketing møder, hvad hun tror er kærligheden, på toilettet, og affæren fortsætter til julefrokosten. Kopimaskinen kommer aldrig rigtigt helt til at virke, og forskellige konsulenter kommer med gode råd til hvordan firmaet skal overleve.
I løbet af de mange scener griner vi hjerteligt af alle de floskler, der bliver serveret fra scenen, men som nævnt er der også meget fine øjeblikke, der nærmest er poetiske.
Rikke Buch Bendtsen er skøn som lokkende kage, der ikke kan komme ud af scenen. Troels Malling leverer en af sine bedste præstationer som chefen for det hele, der ikke helt kan finde ud af at streame til personalet. Niels Skovgaard Andersen er fuld af energi som den unge piccolo, der drømmer sig til Thailand. Mathilde Lundberg får nærmest et komisk gennembrud som den forsigtige Jytte fra Marketing, der drømmer om kærligheden, og Albert Stein Ankerstjerne er hadefuldt skøn som vækkelseskonsulenten med den gyldne cirkel.
Joy-Maria Frederiksen har instrueret stramt men med plads til, at de medvirkende kan få lov til at udfylde deres tid på scenen på bedste vis. Markus Artved har skrevet de gode sange, der giver forestillingen den helt rigtige dosis af musikalitet.
Det er en munter og rammende satire over det uperfekte menneske der prøver at være perfekt. Se den i et teater nær dig.