Der er mange smukke og opfindsomme scener i Det Kongelige Teaters store udendørsforestilling Ragnarok i Ulvedalene. , Foto Miklos Szabo

Flot tur i Ulvedalene

Af Per Lundsgaard 22. maj 2023

Ragnarok har nok aldrig været smukkere eller mere spektakulært end i Det Kongelige Teaters nye udendørsforestilling i Ulvedalene. 

Titel:
Ragnarok

Teater:
Det Kongelige Teater i Dyrehaven

Spilleperiode:
Frem til 1. juli 2023

Ulvedalene er oplagt til fortællingen om Ragnarok, selvom Fenrisulven ikke dukker op på scenen, er det helt store udtræk fremme denne aften, hvor guderne og jætterne kæmper deres forudbestemte kamp, der ender med den totale udslettelse for at noget nyt kan genopstå i lyset af en ny verden.

Meget passende i disse tider, hvor verden i den grad har brug for at blive genstartet, efter at uhyrlighederne vælter ind fra alle kanter i verden, selvfølgelig med en europæisk krig i forreste linie. 

Kim Fupz Aakeson har skrevet et manuskript fuld af gudelig pomp og pragt, men også med megen velkommen humor, der gør det højtidelige spiseligt for et moderne og ungt publikum, som forestillingen også henvender sig til. 

Første akt bliver en smule kedelig og lang i handlingen, og det er først, når mørket falder på i anden akt, at intensiviteten stiger, og effekterne får fuld styrke i det flotte lys. 

Heinrich Christensen har iscenesat med tæft for at få de mange medvirkende placeret på den store scene i Ulvedalene, som er imponerende pakket ind af Gjermund Andresens flotte scenografi med et vandshow, som minder om pauseshowet i det amerikanske super bowl. Astrid Lynge Ottosen har klædt de medvirkende guder i flotte guldglimtende kostumer, men Sofie Akerø har ikke været videre inspirerende som koreograf, og man kunne med fordel have givet de mange sangnumre en smule diversitet i koreografien, for lyden og følelsen i sangene af Myrkur var for det meste ret monoton aftenen igennem. 

Fanny Louise Bernth var god som vores heltinde, mennesket der skal hjælpe guderne i kampen mod jætterne, og det menneske der skal give liv til den nye verden sammen med superguden Balder, smukt spillet af Stanley Bakar. De var et moderne par midt i al gudehalløjet, hvor Troels Lyby var en evig beruset og uduelig handlingslammet Odin, et lidt underligt valg, mens Malin Rømer Brolin-Tani var en flot handlekraftig Frigg. Joen Højerslev var ikke helt slesk nok som den tvetungede Loke, selvom han rent bogstaveligt var en splittet personlighed på scenen – det irriterede mere end det fungerede. Jakob Moth-Poulsen fik meget sjov ud af den bøvede Thor, og de mange nycirkusartister sprang rundt i en lidt rodet affære, der igen manglede et koreografisk overblik. 

Men flot og imponerende er det at se på, især som nævnt i anden akt, hvor lys og effekter kæmper om opmærksomeheden med skuespillerne på scenen. Lys og effekter vinder, og det er det vi husker, når vi forlader Ulvedalen gennem den mørke skov i Dyrehaven, mens vi venter på vores eget Ragnarok så verden igen kan se lyset. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Møhgerne er en fest i den nye musical over TV-serien Matador.

Matador er stadig en umulig musical

Sidst vi så Matador på scenen, var i 2009, da Peter Langdal nærmest dræbte den folkekære serie på Operaens Sto...

19. feb
Askepot fik sin Prins og publikum fik flot dans i balletten Askepot på Operaen.

Flot dans overskygger handlingen i Askepot 

Den Kongelige Ballet har lige haft repremiere på Gregory Deans udgave af Askepot på Operaen, og vi havde vores...

31. jan
Der er store forskelle i spillestilen hos Levin-parret, og det er med til at gøre klassikeren Indenfor Murene på Det Kongelige Teater til en lidt usammenhængende affære.

Så lad dog barnet!

Det Kongelige Teaters store skuespilsatsning i denne sæson, Indenfor Murene på Gamle Scene, er en smule bombas...

24. jan
Peter Plaugborg og Simon Bennebjerg er forrygende som Kongen og hans elsker i forestillingen Edward d. II på Betty Nansen Teatret.

Intet menneske skal straffes for, hvordan man lever eller elsker andre

Stærkt samspillet skuespilhold i aktuel og vellykket opsætning af ”Edward II” på Betty Nansen Teatret.

21. jan