Der er mange smukke og opfindsomme scener i Det Kongelige Teaters store udendørsforestilling Ragnarok i Ulvedalene. , Foto Miklos Szabo

Flot tur i Ulvedalene

Af Per Lundsgaard 22. maj 2023

Ragnarok har nok aldrig været smukkere eller mere spektakulært end i Det Kongelige Teaters nye udendørsforestilling i Ulvedalene. 

Titel:
Ragnarok

Teater:
Det Kongelige Teater i Dyrehaven

Spilleperiode:
Frem til 1. juli 2023

Ulvedalene er oplagt til fortællingen om Ragnarok, selvom Fenrisulven ikke dukker op på scenen, er det helt store udtræk fremme denne aften, hvor guderne og jætterne kæmper deres forudbestemte kamp, der ender med den totale udslettelse for at noget nyt kan genopstå i lyset af en ny verden.

Meget passende i disse tider, hvor verden i den grad har brug for at blive genstartet, efter at uhyrlighederne vælter ind fra alle kanter i verden, selvfølgelig med en europæisk krig i forreste linie. 

Kim Fupz Aakeson har skrevet et manuskript fuld af gudelig pomp og pragt, men også med megen velkommen humor, der gør det højtidelige spiseligt for et moderne og ungt publikum, som forestillingen også henvender sig til. 

Første akt bliver en smule kedelig og lang i handlingen, og det er først, når mørket falder på i anden akt, at intensiviteten stiger, og effekterne får fuld styrke i det flotte lys. 

Heinrich Christensen har iscenesat med tæft for at få de mange medvirkende placeret på den store scene i Ulvedalene, som er imponerende pakket ind af Gjermund Andresens flotte scenografi med et vandshow, som minder om pauseshowet i det amerikanske super bowl. Astrid Lynge Ottosen har klædt de medvirkende guder i flotte guldglimtende kostumer, men Sofie Akerø har ikke været videre inspirerende som koreograf, og man kunne med fordel have givet de mange sangnumre en smule diversitet i koreografien, for lyden og følelsen i sangene af Myrkur var for det meste ret monoton aftenen igennem. 

Fanny Louise Bernth var god som vores heltinde, mennesket der skal hjælpe guderne i kampen mod jætterne, og det menneske der skal give liv til den nye verden sammen med superguden Balder, smukt spillet af Stanley Bakar. De var et moderne par midt i al gudehalløjet, hvor Troels Lyby var en evig beruset og uduelig handlingslammet Odin, et lidt underligt valg, mens Malin Rømer Brolin-Tani var en flot handlekraftig Frigg. Joen Højerslev var ikke helt slesk nok som den tvetungede Loke, selvom han rent bogstaveligt var en splittet personlighed på scenen – det irriterede mere end det fungerede. Jakob Moth-Poulsen fik meget sjov ud af den bøvede Thor, og de mange nycirkusartister sprang rundt i en lidt rodet affære, der igen manglede et koreografisk overblik. 

Men flot og imponerende er det at se på, især som nævnt i anden akt, hvor lys og effekter kæmper om opmærksomeheden med skuespillerne på scenen. Lys og effekter vinder, og det er det vi husker, når vi forlader Ulvedalen gennem den mørke skov i Dyrehaven, mens vi venter på vores eget Ragnarok så verden igen kan se lyset. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar
Jytte fra Marketing er desværer gået for i dag, er en sjov satire med smukke øjeblikke.

Jytte er tilbage i sjovt marketingsshow

Teatersuccesen fra Nørrebro Teater, Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag, er tilbage i en ferm turne...

8. mar
Operaen Werther med Den Jyske Opera er stærkt beskåret og foregår i nutiden.

Dobbeltvoldtægt på Gamle Scene

En umoden og selvfed helt, der bevæger sig rundt i en tudegrim scenografi, gør Den Jyske Operas produktion a...

6. mar