Den Kongelige Ballet har igen den smukke klassiske Raymonda på repertoiret. , Foto Camilla Winther

Flot klassisk balletaften

Af Per Lundsgaard 21. maj 2024

Dejligt at se Den Kongelige Ballet folde sig ud i en stor klassisk helaftensballet igen.

Titel:
Raumonda

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
Frem til den 6. juni

Det var ballerinaens aften i den klassiske ballet Raymonda, hvor Emma Riis-Kofoed med stor præcision i tåspidsarabejdet og sikker teknik dansede titelpartiet. Hun formår også flot at udvikle sin karakter gennem ballettens tre akter, og hun er en af grundende til, at balletten løfter sig op over sin meget spinkle handling. 

Lad det være sagt med det samme: Petipas sidste store ballet Raymonda fra 1898 er ikke den store handlingsballet. Ikke meget sker i de timer balletten varer – til gengæld er de trin, der bliver udført, flotte og interessante. 

Nikolaj Hübbe har flyttet handlingen fra middelalderen til rokokoens Frankrig med alt, hvad dertil hører af ekstravagant udstyr – og tak for det! Magen til delikat og smuk scenografisk indpakning skal man lede længe efter. Både dekorationer og kostumer skabt af englænderen Richard Hudson emmer af god smag og skaber en velfungerende og bedårende ramme om den spinkle historie med de flotte danse. 

Raymonda havde to bejlere denne aften: Gregory Dean som den pæne Otto med et flot ydre, samt Jón Axel Fransson som udlånte hele sin sexede maskuline erotiske udstråling til Abderam, kulminerende i en vild og ekvilibristisk solo i anden akt. Man var som publikum måske ikke helt overbevist i Raymondas valg af Otto over Abderam.

Blandt de øvrige medvirkende var Holly Jean Dorger, Silvia Silvani, Guilherme de Menezes og Liam Redhead alle i flot form som de to vennepar til Raymonda og fik deres soli til at virke legende lette. Blandt divertissementerne lagde man især mærke til Tomoka Kawazoe og McLean Hopper med masser af karisma i den ungarske dans, mens Eukene Sagues og Tobias Praetorius havde masser af energi som det spanske par. 

Korpset havde rene linjer og dansede godt, og det Kongelige Kapel var i topform under Nathan Brocks ledelse. 

Man kan selvfølgelig spørge sig selv, hvad en ballet som Raymonda skal på Den Kongelige Danske Ballets repertoire, men med sådan en indpakning og et sådan dansant overskud, især fra solisterne –  hvorfor skulle man så ikke igen byde denne koreografiske perle af en forestilling velkommen på repertoiret.

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

 Teit Kanstrup og Mathias Hedegaard

Uindfriede løfter på Gamle Scene 

Den Jyske Opera turnerer med Schierbecks eneste opera, ”Fête galante”, hvis betragtelige skønhed hæmmes af en ...

12. mar
Det er især hos de modne medvirkende at musicalen Sttrictly Ballroom virkelig fungerer.

Flot afdansningsbal for en musicalstjerne

Strictly Ballroom med One and Only Company bliver en flot finale for den dansende musicalstjerne Silas Holst ,...

25. feb

”Barberen i Sevilla” voldtages på Operaen

Endnu et mesterværk bliver ændret forfra og bagfra i et tvivlsomt forsøg på at nå de brede masser, når Martin ...

8. feb
Korpset hos den Kongelige Ballet leverer en flot Blomstervals i en ellers søvnig udgave af klassikeren Tornerose.

Søvnig Tornerose

Den Kongelige Ballet har haft repremiere på Christopher Wheeldons ikke synderligt vellykkede udgave af klassis...

2. feb