Carsten Svendsen er det helt rigtige omdrejningspunkt i musicalen Som i himlen på Operaen. , Foto Camilla Winther

Himmelsk musical på Operaen

Af Gæsteanmelder 25. november 2023

Som i Himlen er en gribende god musical som vækker mange følelser i tilskueren, siger vores gæsteanmeldere Vivi og Marguerit, der nød den flotte premiere på Operaen.

Titel:
Som i himlen

Teater:
Operaen
Store Scene

Spilleperiode:
Frem til 28. december

Det var sang som i himlen ved premieren på musicalen, der også har titlen Som i Himlen og spiller på Operaens Store Scene. Det er simpelthen et fantsastisk cast, der spiller og synger rollerne i musicaludgaven af Kay Pollacks film fra 2004. 

Musicalen havde premiere i Stockholm i 2018 og er siden spillet på Malmø Opera i netop den opsætning, der også er kommet til Operaen i København. Kay Pollack har sammen med sin kone Carin Pollack skrevet manuskriptet, og Fredrik Kempe har skrevet musikken. Han har stået for en del vindere i det Svenske Melodi Grand Prix (Melodifestivalen) og har selv medvirket i musicals som Chess og Les Miserables. Den blandning kan man godt høre i musikken til Som i Himlen, bl.a. lyder Præstens Sang, som Jesper Lundgaard leverede perfekt, som noget fra Les Miserables.

Carsten Svendsen var helt rigtig i rollen som den berømte dirigent, der flytter tilbage til den lille by, han er vokset op i. Der var en lang række af gode præstationer i rollerne i det lille bysamfund. Mathias Hartmann Niclasen var forrygende god som landsbyens unge mand med et handicap – en rising star. Det samme må man sige om Sicilia Gadborgs elskelige Lena. Troels Malling var rigtig sjov som Arne, Maria Lucia fortsatte sin flotte karriere som musicalskuespiller i rollen som Gabriele, og Cecilie Stenspil får også vist godt skuespil i rollen som Inger. Kristian Rossen var så god som hustrumishandler, at man virkelig hadede ham, og Betty Glosted var gribende som den ældre Olga, der aldrig har været forelsket men til sidst bliver det i Jakob Højlevs lysende Erik. 

Koreografisk var forestillingen ikke særlig spændende og temmelig old school, men sammen med iscenesættelsen af Edvard af Sillén bliver det alligevel til en smuk, helstøbt forestilling, der i Kim Witzels skønne scenografi udspiller sig underholdende og tænkevækkende.

En rigtig flot aften i Operaen!

 

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Olly Alexander: Fra “Years & Years” til soloartist – nyt album på vej

Olly Alexander, tidligere forsanger i Years & Years, er nu på soloeventyr og udgiver sit kommende album Polari...

10. jan
Operaen ligger scene til Det Kongelige Teaters festlige Nytårskoncert.

Festlig nytårskoncert i operettens tegn

Programmet til Det Kongelige Kapels nytårskoncert på Operaen var en markant forbedring ift. sidste år, selvo...

31. dec
 Birgit Nilsson som Brünnhilde i Wagners ”Valkyrien”.

Jul med fortidens store divaer: Juleaften 

Franz Xaver Gruber (1787 – 1863): ”Silent night”. Fra Birgit Nilssons jule-EP, indspillet 1963. 

24. dec
 Joan Sutherland i titelrollen fra Donizettis ”Lucia di Lammermoor

Jul med fortidens store divaer: Fjerde søndag i advent

Adolphe Adam (1803 – 1856): ”O holy night”. Fra Joan Sutherlands julealbum ”Joy to the World”, indspillet 1965...

22. dec