Der fuld knald på julestemning og spilleglæde hos de medvirkende i Eventyrteatrets Et Juleeventyr., Foto Ole Mortensen

Børnene stråler i et fladt juleeventyr i Tivoli

Af Per Lundsgaard 29. november 2023

Eventyrteatret har produceret forestillinger siden 1992 og har altid leveret højt niveau hos de medvirkende børn og unge. Årets forestilling er også fuld af højt humør og talent hos de medvirkende, men selve produktionen virker lidt træt og uinspireret. 

Titel:
Et Juleeventyr

Teater:
Eventyrteatret
Glassalen, Tivoli

Spilleperiode:
Frem til 17. december

Alt ligner sig selv på godt og ondt i årets forestilling med Eventyrteatret i Glassalen i Tivoli. På godt fordi de medvirkende børn og unge igen er i charmerende topform, på ondt fordi det hele netop ligner sig selv.

Forestillingen mangler simpelthen kant og idé. Når man vælger at basere forestillingen på Dickens Et Juleeventyr, kræver det også, at man forholder sig til det mørke og den personudvikling, der er i historien, og ikke blot laver et fladt præsentationsshow, som var det Holiday On Ice. 

Bo Skødebjerg har instrueret fladt og rodet, bl.a. forlader personer scenen, for så senere at komme ind og kommentere på noget, de ikke har set eller hørt. Koreografien af Tara Toya er også bare opvisning uden at være handlingsførende. Til gengæld er lyset af Peter Clausen flot, og det samme er kostumerne af Christine Brincker, og det er åbenbart hendes produktion nummer 42 for det gode Eventyrteater. Det kan man ikke se – man kan til gengæld godt se på resten af produktionen, at den er nummer 52 i rækken. Måske noget nyt blod ville gøre underværker – især hvis man vælger at spille Dickens, og hvorfor vælger man det, hvis man hellere vil lave en glad og glat juleforestilling?

Men nu til de medvirkende børn og unge, som trods alt er det vigtigste. De spiller alle godt, nogle endnu bedre, med Tue Alelslev Lange i spidsen som Scrooge. Musikken af Stuart Goldstein er også glimrende med bl.a, fine duetter, der synges flot af de medvirkende. Bo Skødebjergs manuskript er som nævnt en smule mere problematisk og formår ikke at fange essensen af Dickens historie. 

Men julestemningen indfinder sig til sidst hos både de medvirkende og publikum i Glassalen, inden de kan gå ud og nyde den smukt pyntede have. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Møhgerne er en fest i den nye musical over TV-serien Matador.

Matador er stadig en umulig musical

Sidst vi så Matador på scenen, var i 2009, da Peter Langdal nærmest dræbte den folkekære serie på Operaens Sto...

19. feb
Askepot fik sin Prins og publikum fik flot dans i balletten Askepot på Operaen.

Flot dans overskygger handlingen i Askepot 

Den Kongelige Ballet har lige haft repremiere på Gregory Deans udgave af Askepot på Operaen, og vi havde vores...

31. jan
Der er store forskelle i spillestilen hos Levin-parret, og det er med til at gøre klassikeren Indenfor Murene på Det Kongelige Teater til en lidt usammenhængende affære.

Så lad dog barnet!

Det Kongelige Teaters store skuespilsatsning i denne sæson, Indenfor Murene på Gamle Scene, er en smule bombas...

24. jan
Peter Plaugborg og Simon Bennebjerg er forrygende som Kongen og hans elsker i forestillingen Edward d. II på Betty Nansen Teatret.

Intet menneske skal straffes for, hvordan man lever eller elsker andre

Stærkt samspillet skuespilhold i aktuel og vellykket opsætning af ”Edward II” på Betty Nansen Teatret.

21. jan