Der er godt gang i den lyserøde farvelade i Nøddeknækkeren på Det Kongelige Teater, heldigvis kan danserne bære det. Her er det Tobias Praetorius som dansende polkatsang. , Foto Henrik Stenberg

Nøddeknækkeren reddes af sikker dans i anden akt

Af Per Lundsgaard 1. december 2023

Det Kongelige Teater har igen kastet balletten på scenen i et utal af Nøddeknækker-forestillinger i december, og de klarer opgaven med dansende overskud.

Titel:
Nøddeknækkeren

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
Frem til 22. december

George Balanchines udgave af Nøddeknækkeren, som Den Kongelige Ballet har haft på repertoiret siden 2011, er og bliver aldrig en stor teateroplevelse på den dramatiske side, men når anden aktens danse danses så overbevisende som i dette års repremiere, så tilgiver man første aktens nærmest pinlige stilstand og håbløst forældede kønsrollemodeller. Det har måske virket sødt og uskyldigt i 1954, da balletten havde premiere i New York, men i dag er det på kanten til at være uspilleligt. 

Bortset fra det er første akts julescene med det voksende juletræ stadig overvældende flot, og der spilles heldigvis med fine nuancer hos de forskellige herrer og damer til julefesten. Men der er megen stilstand og børnedans i første akt og en historie, som stort set er forsvundet, når vi kommer til anden akt. Men det har vi efterhånden vænnet os til, da denne Nøddeknækker som nævnt har været på repertoiret på Kongens Nytorv siden 2011. Den er kort sagt hvinende gammeldags i udtrykket og i sine sterotype danse i anden akt, men den reddes hjem af Den kongelige Balets charmerende dansere.

Jonathan Chmelensky er Hr. Drosselmeier med magi helt ud i fingerspidserne, Viva Schaap og Oscar Neves er søde som Marie og den unge Prins, Emma Riis-Kofoed er en skøn Sukkerfe og Ryan Tomash hendes sikre kavaler. Astrid Elbo er en hvirvlende dejlig Dugdråbe, mens Wilma Giglio smyger sig henført i den arabiske dans og Tobias Praetorius springer herligt oplagt som dansende Polkastang. Der er også godt med spring i Meirambek Nazargozhayevs kinseske tekande-danser, og godt med spræl i Eukene Sagues Marcipanhyrdinde. 

Når vi når finalen har vi næsten og heldigvis glemt, at der også var en historie, der ikke hang sammen, og vi går juleglade ud af teatret. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr