Virginia Woolf, her spillet af Karen-Lise Mynster, er en af de tre queer kvinder i skuespillet Timerne i Skuespilhuset., Foto Camilla Winther

Timerne overrasker og udfordrer tilskuerne på den rigtige måde

Af Gæsteanmelder 17. januar 2024

Accepterer man som tilskuer præmissen for forestillingen Timerne i Skuespilhuset, kommer man til at opleve et strålende virtuost skuespil, og det gjorde vores gæsteanmelder Jan Hertz.

Titel:
Timerne (The Hours)

Teater:
Det Kongelige Teater
Skuespilhuset
Store Scene

Spilleperiode:
Frem til 23. februar 2024

 

Nogle gange, når man går i tearet, kan man som publikum savne at blive overrasket, men det gør man positivt i Timerne i Skuespilhuset, hvor det er op til tilskueren at acceptere en konstant drejende scene (som et ur der drejer rundt om de tre tidsaldre handlingen foregår i) og en underlægningsmusik, der i starten kan virke anstrengende, men som viser sig at være uhyre velvalgt, som aftenen skrider frem, når man som med drejescenen går med på præmissen.

Det er en fortælling om tre kvinder, der alle enten begår selvmord eller har tanker om selvmord. Virginia Wolf i 1923 skriver på romanen Mrs. Dalloway og længes efter livet i London, husmoderen Laura i efterkrigstidens USA har svært ved rollen som husmor, og forlæggeren Clarissa i New York i 1998 lever i et lesbisk forhold, men har en følelse af tomhed, som hun kæmper med. Alle kvinderne i forestillingen kan betegnes som queer, og det er genkendelige temaer om at leve med de roller, vi får tildelt, eller som vi selv tager, og de forventninger, der medfølger, og hvem må egentlig fortælle hvilke historier. Er vi blevet dommere over, hvem der må hvad, må hetero skuespillere spille homoseksuelle roller, må ikke queer-personer fortælle queer historier? Hvilken gruppe tilhører man, og har man eneret på historier?

Det er et rigtigt godt greb i denne fortolkning, at det er en mand, der prøver at sætte sig ind i de tre kvinders liv og fortælle deres historie, og det er en kvindelig instruktør, der lader ham gøre det. En øvelse i empati og leven sig ind i et andet menneskes liv, som kan synes at forsvinde lidt i vores samfund. 

Scenografen (Pascal Leboucq) og instruktøren (Eline Arbo) havde sat sig for at skabe et univers på scenen, der kunne rumme alle tre kvinders historie og klippe hurtigt fra scene til scene. Det er lykkedes flot med den førnævnte konstante drejescene. De tre kvinder samles i et øjeblik i den samme sang om de drømme, de har, hvorefter hele rummet går i opløsning og drejeskiven kører stærkere – et øjeblik der ruskede sig fast i vores gæsteanmelder. 

Alle spillede naturligt og ydede glimrende indsatser - fra de store roller til de mindre, hvor skuespillerne både hoppede ind og ud af rollerne og var det musikalske indslag. 

Jan Hertz var begejstret og glædede sig over at blive overrasket og få et andet perskektiv på livet i teatret. Forestillingen er oprindeligt lavet til International Theatre Amsterdam, men den er i den grad vellykket overført til Skuespilhuset i København. 

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr