De to skuespillere gør det bedste de kan - men det kan ikke redde den rodede tekst i forestillingen Gådekatalogerne. , Foto Teater V

Langtrukkent og vrøvlet spiondrama

Af Per Lundsgaard 2. maj 2024

Der loves meget på Teater V's hjemmeside om et mindblowing, nervepirrende psykologisk drama – det vi får er et prætentiøst rod af en forestilling, der synes aldrig at stoppe.

Titel:
Gådekatalogerne

Teater:
Teater O og
Black Box Theatre
på Teater V

Spilleperiode:
På Teater V frem til 5. maj

Præmissen for forestillingen Gådekatalogerne på Teater V er såmænd god nok. En spionthriller fra koldkrigstiden. Men Joakim Rohdes tekst er forvrøvlet, fortænkt, rodet og langtrukken, og man forstår ikke, at man overhovedet har genoplivet forestillingen, som kun fik en enkelt opførelse på Svalegangen tilbage i 2021 for otte mennesker grundet coronaen. 

Det er en nærmest ulideligt lang aften, selvom forestillingen kun varer halvanden time. Handlingen er krøllet og som et langt psykedelisk trip, som er gået skævt. Der er ingen spændning, intet brandfarligt i teksten – eller i hvert fald opdager man det ikke, fordi man af kedsomhed er holdt op med at høre efter, hvad det bliver sagt. 

Som scenografien af Christian Friedländer lukker sig om de medvirkende på scenen, lukker forestillingen sig om sig selv med en tekst, der postulerer at være intellektuel. 

Victor Marcussen og Anders Valentinus Dam gør trofast og dygtigt, hvad de er blevet bedt om af instruktøren Maria Kjærgaard-Sunesen, og det er ikke deres skyld, at de er blevet sat til at spille overdreven dramatisk, som oftest bliver ufrivilligt komisk. Hele forestillingen ender med at virke prætentiøs og selvhøjtidelig. 

Den førnævnte scenografi af Christian Friedländer er ellers flot og velfungerende og rammer fint både en østeuropæisk koldkrigsbunker, et vesteuropæisk hotel, hvor afhøringen mellem de to medvirkende foregår, og et psykedelisk drømmetrip. Johannes Eberl Smed har også lavet et flot lybillede, der giver associationer til spionthrillere fra 60'erne og et LSD-trip. Men den tekst, scenografi og musik skal underbygge, er ikke dramatisk tilstede. Jeg skal ikke prøve at genfortælle handlingen – for grundlæggende sker der rigtig meget, og der bliver sagt meget – uden at der sker noget eller siges noget, man virkelig lytter til. 

Takket være skuespillerne får vi glimtvis lidt humor, men hvor meget den er planlagt eller ufrivillig, er ikke altid til at sige. 

Der er kun ganske få opførelser i Valby og så to gange i Odense og en enkelt i Aarhus. Jeg tror desværre ikke rigtig på, at forestillingen får et meget længere liv.

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Der er masser af talent på scenen i Herlev Musical & Teaters opførelse af den swingende musical Catch Me If You Can.

Swingende mandemusical i Herlev

Catch Me if You Can kan være en problematisk musical at sætte op med dens gammeldags syn på kvinder og dens fo...

10. jun
Vi får også friske sømandssange i årets revy i Rottefælden der heldigvis er tilbage i skoven hvor den hører hjemme.

Revyrotterne er tilbage i fælden

Svendborg Sommerrevy - Rottefælden, er tilbage i det lille skønne teater i Caroline Amalielund, og det er helt...

8. jun
Årets revyhold i Helsingør er smukt musikalske.

Festlig revy i Helsingør

Årets Helsingørrevy er både hyggelig og festlig med Susanne Breuning som dejlig revydronning.

5. jun
Den Kongelige Ballet har igen den smukke klassiske Raymonda på repertoiret.

Flot klassisk balletaften

Dejligt at se Den Kongelige Ballet folde sig ud i en stor klassisk helaftensballet igen.

21. maj