Type 2: 00252202010, Foto Agnete Schlichtkrull

Efter endnu en Eurovision-fiasko: hvad nu, DR?

Af Elvir Pelešević 11. maj 2022

Der begynder at tegne sig et mønster. Igen i år bliver finalen af Eurovision Song Contest uden dansk deltagelse. 

Det stod klart efter gårsdagens semifinale, hvor i alt 17 lande kæmpede om 10 pladser, der gav adgang til finalen. Den danskere gruppe Reddi og deres sang “The Show” trak sorteper. Vi ved ikke præcist, hvilken placering det danske bidrag indtog, da resultaterne først vil blive offentliggjort efter den store finale på lørdag. 

Heller ikke sidste år formåede Danmark at indløse billetten til finalerunden. I Rotterdam var det lige og næsten for duoen Fyr og Flamme, der scorede en 11. plads i deres semifinale.

Gårsdagens resultat betyder, at det er fjerde gang siden 2015, at finalen i Eurovision Song Contest afvikles uden dansk deltagelse. Den seneste danske repræsentant, der kom i finalen, var Leonora i 2019 med sangen “Love Is Forever”. I 2020 var det coronapandemien, der stod i vejen for afholdelse af showet.

Danmarks Radio står foran en vigtig skillevej. Vil man blive ved med at videreføre nuværende koncept med 8 sange i finalen, hvor de fleste sange lyder næsten ens og appellerer udelukkende til det danske publikum? Eller vil man gå en anden vej, hvor man eksempelvis arbejder med flere sange i finalen og med eventuelle semifinaler, med Sverige som et oplagt forbillede, og hvor der er en større adspredelse i forhold til musikgenrerne. I den sammenhæng er et godt råd herfra at vælge en sang, der har et internationalt snit og som dermed kan tiltrække et større publikum rundt i Europa. Derfor nytter det ikke, at de (fag)personer, der udvælger sangene til Dansk Melodi Grand Prix fokuserer på sange, der udelukkende huserer på de danske radiostationer. Kvaliteten af sangene skal i den grad højnes, så de eksempelvis kan være aktuelle på hitlisterne og streamingtjenesterne længere end i et par uger. 

Og hvad med pladeselskabernes rolle? Kunne Danmarks Radio ikke forsøge at arbejde målrettet på at indgå en stærkere alliance med pladeselskaberne, så mere etablerede kunstnere stiller op i Dansk Melodi Grand Prix? Eller skal konkurrencen fortsat udelukkende være et talentshow: et udstillingsvindue for ukendte navne og tidligere deltagere i X Factor? Dernæst kunne jeg godt tænke mig, at man i endnu højere grad inviterer internationale sangskrivere til at deltage i Melodi Grand Prix. Der skal også tænkes i alternative løsninger og musik med et anderledes udtryk og en anderledes lyd. Kig for eksempel på Norge og Island, som de senere år med god succes har formået at eksperimentere med diverse musikstilarter, såsom pop, elektronisk musik, country, folkemusik, punk og rock, og omsat det til interessante og anderledes sange, som man ikke ligefrem traditionelt forbinder med disse lande. Den såkaldte “danske sangkultur” kan umuligt tage skade af at blive påvirket “udefra”. Og så har je en bøn til Danmarks Radio: I skal gøre meget mere for at promovere det danske bidrag såvel herhjemme som i udlandet. For mig virker det som om Melodi Grand Prix bare er et tilfældigt projekt, der bare hurtigt skal overstås. 

Danmarks Radio bliver nødt til at tænke ud af boksen. Det kræver bl.a. et brud med traditionerne og en mere gennemsigtig proces, der også gerne inkluderer folk, der går op i Eurovision Song Contest. I den sidste ende handler vist hele projektet omkring Dansk Melodi Grand Prix om ambitionerne. Skal vi bare nøjes med at konkludere gang på gang, at vores repræsentanter i Eurovisionen “har gjort en flot indsats” (hvilket jo et eller andet sted forventes af dem), men desværre ikke er gået videre? Eller burde vi ikke fokusere mere på indholdet og kvaliteten af den musik, som vi vælger at præsentere for Europa, så vi kan være mere konkurrencedygtige og opnå flere finalepladser over en længere periode? Jeg ved, hvad jeg vil vælge. Men hvad vil Danmarks Radio? 

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Skal vi på ferie i 2022? 

De fleste af os har fem ugers ferie, men det store spørgsmål er, om vi igen i år vælger Danmark, eller om vi b...

Verden bliver aldrig nogen sinde den samme. Sådan sagde mange under coronakrisen, hvor de fleste blev i ...

Momondo: 10 gode forslag til feriesteder 

“Få en uforglemmelig oplevelse i pridens tegn, og få nye venner i disse lande, som alle har strenge antidiskri...

Jagten på den store LGBT+ gruppe og de over 82 milliarder danske kroner, som købekraften er for d...

’Elvis’ hylder både kongen af rock’n’roll og den afroamerikanske arv

Der sker i øjeblikket noget spændende med genren biopic. Den biografiske film skildrer og dramatiserer ikke ...

23. jun

Du kender kunstneren Andy Warhol, men kender du mennesket?

Marilyn Monroe i fluorescerende farver. Sidestillede kopier af Campbell's Tomato Soup. Du kender dem helt sikk...

19. jun
De tre medvirkende professionelle skuespillere i den ganske fine forestilling fra Parkteatret i Frederikssund om krigsflygtninge.

Fin forestilling om krigsflygtninge

Parkteatret fra Frederikssund var på besøg ved CPH Stage festival og viste deres fine og tankevækkende foresti...

13. jun
De fire medvirkende i Svendborg Sommerrevy Rottefælden 2022, med Jan Schou i glansrollen som Dronningen.

Rottefælderevy i friskt tempo

Årets Rottefælderevy er igen på Svendborg Teater og ikke i Rottefælden ude i Caroline Amalie skoven, og det kl...

3. jun