Foto Youtube screenprint

Maria Callas: The revivalist #1

Af Idia Legray 3. december 2023

XQ28’s opera- og Callas-ekspert Idia Legray byder læserne velkomne til første afsnit af en Callas-adventskalender.

Vincenzo Bellini (1801 – 1835): ”Puritanerne” (1835)
“Oh! rendetemi la speme - Qui la voce sua soave - Vien, diletto, è in ciel la luna”

Hvis man er interesseret i opera og måske også har læst lidt om den græsk-amerikanske diva Maria Callas ifm. hendes hundrede-års fødselsdag, er man sikkert stødt på termen ”bel canto”. Den dækker både over den yderst avancerede sangteknik, som var den gængse blandt operasangere fra slut-1600-tallet til midt-1800-tallet, samt over det italienske operarepertoire i første halvdel af 1800-tallet.

Da Maria Callas i en alder af 23 år ankom til Italien i 1947 for at debutere i Verona Arenaen, var den teknik nærmest uddød, men Callas havde været så heldig at blive udstyret med netop sådan en i sin ungdom i Athen, fordi hendes sanglærer selv var dygtig på det felt. Så skønt Callas selv havde en tung og mørk stemme, kunne hun samtidig suse afsted i koloraturfeltet med samme hastighed som de lyse og lette sopraner.

Det kom hende til gode i 1949, da en influenza-epidemi hærgede Venedig og Callas måtte vikariere for en syg kollega. På blot en uge, hvor Callas som oprindeligt planlagt sang Brünnhilde i Wagners ”Valkyrien”, lærte hun samtidig rollen som Elvira i ”Puritanerne” og skabte furore i den italienske operaverden, hvor man hurtigt begyndte at omtale hende som sopranen, der kunne synge hvad som helst.

I dag skal vi lytte til en af Callas’ allerførste studieoptagelser, der oprindeligt blev udgivet på en 78’er-plade. Det er Elviras store arie fra ”Puritanerne”, som Callas indspillede i efteråret 1949sammen med bl.a. Isoldes ”Liebestod”. Lyt til, hvordan Callas nærmest kærtegner fraserne i ariens langsomme del, så omhyggelig er hun rent musikalsk; til hvordan hendes konstante små skift i volumen skaber et væld af farver; og til hvor ekstremt præcist hun synger skalaerne i den hurtige del, som hun ovenikøbet kroner med et massivt højt Es.

God fornøjelse og god første søndag i advent!

Se her 

 

 

Tjek os ud

Musik

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr